voorpagina archief contact registreer huisregels zoeken:
Lagonda06-03-2009 / 14:33:53
Vogelrijk
Hafid Bouazza houdt van vogels. Wellicht is hij zelf een vogel. In het dagelijks leven is hij in elk geval een witte raaf, want wie meent dat immigranten te beroerd zijn om fatsoenlijk Nederlands te leren, of dat alle Marokkanen fanatieke moslims zijn, of dat de Arabische literatuur uit niets anders bestaat dan dor religieus geprevel, hij neme kennis van Bouazza's aanwezigheid op deze aarde, van zijn opvattingen, en van zijn prachtige oeuvre.

In zijn laatste boek neemt Bouazza de rol op zich van vele vogels, en dan blijkt hij niet alleen een witte, maar ook een zwarte raaf te zijn; eenzaam, verlaten, berooid en schuldig, geurend naar het graf en in afwachting van de strop. En hij is de duif, de gors en de leeuwerik die allen met hun eigen stem de schoonheid van de schepping bezingen. Maar bovenal is hij de spotvogel, begiftigd met het vermogen naar believen het beperkte repertoire van alle andere vogels naar zijn hand te zetten, en zo een enkelvoudig en grijs perspectief weg te toveren in een relativerende myriade van invalshoeken.

Spotvogel is het soort boek dat ik graag lees, met allerlei mysterieuze hints, raadselachtige aanwijzingen, en vragen waar maar geen antwoord op komt. Het is een droomachtig boek, doortrokken met een nevel van gekleurde herinneringen en dubbele betekenissen, waar weelderige stukken proza als herbruikbare decorstukken in opdoemen en weer verdwijnen. Continenten en locaties, vogels, verhalen en vertellers lopen naadloos in elkaar over en reflecteren elkaar voortdurend. De caleidoscoop van mogelijke betekenissen en interpretaties die op deze manier ontstaat, maakt van Spotvogel een weelderig doolhof, waar je in rond blijft lopen ver nadat je het boek hebt uitgelezen.

Het boek beschrijft de gedoemde liefde tussen Marfisa en Noral. De schrijver vertelt hun tragische verhaal aan de hand van de brieven die de geliefden aan elkaar schreven. Dat is beslist geen eenvoudige taak: de verteller moet in meerdere opzichten van ver komen voordat hij zich in staat acht het verhaal van Marfisa en Noral aan de wereld prijs te geven. De schrijver zet het neer als een catharsis, een reiniging, en hij toont zich overduidelijk opgelucht dat het verhaal eindelijk uit zijn systeem is. De vraag op welke kernen van waarheid het verhaal van Noral en Marfisa is gebaseerd, blijft evenwel onbeantwoord.

Ik vermoed dat de gemiddelde Nederlander, die qua taalfrivoliteiten weinig meer gewend is dan het Goeiemoggel! van zijn collega's, in eerste instantie de wenkbrauwen fronst over Bouazza's bloemrijk gebruik van onze taal. Hoe dan ook: de haast vanzelfsprekende wijze waarop Bouazza het Nederlands weet te commanderen, en het met zekere hand zelfs van nieuwe woorden en uitdrukkingen voorziet, is van een gedurfde, haast Nabokov-achtige allure, en dwingt een ongemeen respect af. Daarnaast besteedt Bouazza veel aandacht aan het beschrijven van zintuiglijke waarnemingen: hoe karakters en locaties er uitzien, is niet voldoende. De lezer krijgt zo breed mogelijk voorgeschoteld hoe het klinkt, hoe het ruikt, hoe het smaakt, hoe het beweegt en hoe het aanvoelt. Bouazza doet dit allesbehalve klinisch; de gretige gulzigheid waarmee hij een maaltijd, of de naar moedermelk geurende Sephina beschrijft, doen je naar adem happen. Deze overweldigende verteltechniek, in combinatie met Bouazza's vermogen om de door hem gekozen symbolen in talrijke vernuftige permutaties te blijven herhalen totdat ze zijn opgezwollen van betekenis, maakt dat de wereld die hij op papier schept al snel in volle glorie tot leven komt en zich in vier dimensies uit de pagina's verheft. 

En dat is wat met name opvalt aan Spotvogel: dat rond de karakters en de locaties zo ontzettend veel massa en ruimte ontstaat. Twee dagen na lezing merk je dat er een haast tastbare wereld in je hoofd in het leven is geroepen. Een wereld waar je doorheen kunt lopen, waar je naar believen kunt schuiven en schaken met de personages, en waar je via dubbele wanden in weer andere interpretaties van hetzelfde verhaal kunt stappen --- een wonderlijke gewaarwording! Om op Nabokov terug te komen: ik moest bij lezing van Spotvogel een aantal keren sterk denken aan 'Lolita'. Nabokov weet zijn roman op bepaalde momenten subtiel uit de voegen te trekken zodat er door de naden en kieren van de wandpanelen ineens een andere betekenis binnen komt sijpelen. In de beschaduwde hoeken en gaten van 'Lolita' wordt de lezer een korte maar verwarrende glimp gegund op de achterkant der dingen en op de schijnwereld die hoofdfiguur Humbert Humbert blijkbaar voor zichzelf heeft geconstrueerd. Bouazza beschikt over exact dezelfde magie, en hanteert haar, naar mijn bescheiden mening, met meer flair en overtuigingskracht.

Spotvogel behandelt een scala aan thema's. Zo drijft het met een duivels genoegen de spot met alle verwachtingen omtrent migrantenliteratuur. U wilt exotische locaties in Marokko? U krijgt exotische locaties in Marokko! Dat Gorthoem aan de Mirwadi op geen enkele Marokkaanse kaart te vinden is, mag de pret niet drukken. U wilt lezen dat Marokkanen alleen maar de hele dag in de zon zitten om zich vol te stoppen met honing, muntthee en hasj? U wilt lezen hoe wreed Islamitische vaders hun eerloze dochters bestraffen? U wilt, kortom, uw eigen wereldbeeld gereflecteerd zien? Geen probleem! De Spotvogel plakt de snor van Kader Abdollah op, en geeft een weergaloze imitatie ten beste.

Spotvogel handelt over de onmogelijkheid van het ik om het ik te doorgronden, zoals de tong ook zichzelf nooit zal kunnen proeven. Gevangen in de kooi van wat Hofstadter een strange loop zou noemen, vliegt het ego in steeds kleiner wordende cirkels zijn eigen staart achterna, maar slaagt er nooit in dit proces te voltooien door geheel in zichzelf te verdwijnen. Met welke veren de schrijvende verteller zich ook tooit, altijd is er weer een andere tak in een andere boom te vinden van waaruit het vorige perspectief bezongen kan worden.

Maar Spotvogel is bovenal een boek over liefde in al haar verschijningsvormen. Oude liefde, jonge liefde, moederliefde, zinnelijke liefde en kalverliefde. Liefde is harteloos en wreed, als zij met spottend gezang haar gevangenen begoochelt, en hen heimelijk naar een duister noodlot leidt. Liefde is teer en kwetsbaar, en zij lijkt zelfs voorgoed van de aardbodem te zijn weggevaagd zodra het intieme, vurige en subtiele beleven van twee onschuldige individuen door een stompzinnige kuddegeest dermate bruut wordt kapotgeslagen, dat zelfs de Spotvogel er een ogenblik door in verwarring wordt gebracht en zwijgt. Maar de liefde blijkt vooral vitaal, met een grote regeneratieve en transformerende kracht; een kostbaar kleinood dat, ondanks de vele scherpe vogelklauwen die haar al onachtzaam hebben behandeld, blijft schitteren en steeds opnieuw weer voor het grijpen ligt. Naast alle dorheid blijft de liefde voor eeuwig fris en groen als het gras.

Wat moet ik er verder over zeggen? Bouazza heeft, haast nonchalant, een meesterstuk afgeleverd. Schaf dit prachtige meubel voor uw bovenkamer direct aan! Ook briljante schrijvers hebben gewoon geld nodig, dus waar wacht u nou op? Nog geen 17 euro, en het is een fijne hardcover uitvoering.


Spotvogel
Spotvogel
Hafid Bouazza
 

Reacties: 50 Reacties

#106-03-2009 / 17:32:12
Loor
  Lagonda, er huist een literair recensent van niveau in jou... Chapeau.
#206-03-2009 / 18:43:03
gratia
 Lagonda, wat moet ik nog zeggen na mijn illustere voorganger, ik vond de recensie in VN zeer fraai, maar laat ik dit zeggen Lagonda na het lezen van jouw recentie ga ik een 2e kopen dit om cadeau te geven. Leuk om te zien dat Hafid zoveel inspiratie geeft!
#306-03-2009 / 22:44:24
Salomé
 Een prikkelende boekbespreking, Lagonda. Ik zeg: verkocht!
#407-03-2009 / 09:10:17
hosseyn
 Lagonda, dat Gorthoem a/d Mirwadi of zo... Gorkum aan de Merwede, zou ik zeggen!
#507-03-2009 / 10:25:41
Lagonda
 Ja, dat was ook waar ik aan dacht. Ik meen te weten dat Hafid daar is opgegroeid, maar misschien vergis ik me. Anyway, het is een leuke vondst, natuurlijk.

Overigens dank iedereen voor de complimenten --- ik vond het eerlijk gezegd nogal een tour de force om dit stuk te schrijven. Eigenlijk heb ik een hekel aan recensenten en recensies --- er druipt zo snel van af dat je het zelf *eigenlijk* beter denkt te kunnen, maar er, wegens omstandigheden waar je ook niks aan kon doen, de laatste 30 jaar gewoon nooit aan toegekomen bent.

Als ik het geen goed boek had gevonden, had ik er geen stuk over geschreven. Ik ga niet op mijn logje vertellen dat Hafid Bouazza wel eens beter zijn best had mogen doen.
#607-03-2009 / 15:28:39
Loor
 Arie Storm schreef ook een fijne recensie over Spotvogel:

http://www.parool.nl/parool/nl/26/boeken/article/d...
#707-03-2009 / 16:18:46
Fadin
 @hosseyn

In 1971 kwam vader Bouazza als gastarbeider naar Nederland. Hij vond werk in de ijzerfabriek van Piet Bezemer in Gorkum. Na de familiehereniging ging het gezin Bouazza wonen in Arkel in Zuid-Holland.


#807-03-2009 / 16:22:40
Loor
 Ewoud Kieft (NRC) denkt er weer heel anders over:

"Het is niet al te vergezocht om in deze laatste bladzijden van Spotvogel een aanklacht te proeven, tegen onderdrukking van moslimvrouwen in Nederland, en tegen elke verstoring van de liefde uit naam van een geloof. Het is ongetwijfeld welgemeend, maar overtuigen doet het niet. Daarvoor is het geheel van de roman te gekunsteld, te veel uit evenwicht. Bouazza slaagde er met Paravion wél in om met een verhaal vol verbeeldingskracht tegelijkertijd commentaar te leveren op de dubbele moraal waarmee geëmigreerde Marokkaanse mannen hun vrouwen in een keurslijf duwen. Daarvoor hoefde hij geen moment de illusie van het verhaal te doorbreken."

http://www.nrcboeken.nl/recensie/een-schaduw-die-d...

#907-03-2009 / 16:43:52
Fadin
 Een herinnering: in de beginjaren van mijn verblijf in dit wonderlijk land, leefde er in Gorkum een Marokkaanse man die de ramen van zijn huis geheel bedekt had met kranten, zodat zijn vrouw niet naar buiten kon kijken, noch de buitenwereld naar binnen. Het is met die vrouw niet goed gekomen. Helaas kwam de introductie van de chador, of niqaab (de verrijking van de Nederlandse taal!), voor haar te laat. Als zij had kunnen lezen, was zij de meest ingelichte vrouw geweest wat betreft het wereldnieuws van een bepaalde datum. De kranten vergeelden, omdat zij meer licht zagen dan zij.

Nederland anno 2003: bovenstaand voorbeeld doet mij afvragen of de voering van een niqaab aan verandering onderhevig is, nu dit 'kledingstuk', een lijkwade voor levenden, in Nederland zo in populariteit stijgt. Er is mij zelfs een bescheiden modereportage hierover onder ogen gekomen: bescheiden, omdat de collectie beperkt is. Waarom zo'n tent niet schattig gemaakt met biezen en stiksel en apllicaties en wat dies meer zij? Zulke frivoliteit strookt natuurlijk niet met de plek die moslims de vrouwen toeschrijven: een vallei van duisternis waar onzichtbaarheid de norm is. Ik heb altijd meer bewondering gehad voor joodse vrouwen: die dragen tenminste een pruik.
#1007-03-2009 / 16:46:37
Fadin
 Link bij # 9

http://www.persmuseum.nl/foksuk/030.html

#1107-03-2009 / 17:07:53
hosseyn
 Fadin: Die ijzer-en-staal-fabriek Bezemer waar Hafids vader werkte, lag en ligt in Arkel, niet in Gorkum.
#1207-03-2009 / 19:02:00
Fadin
 Eerder, bij zijn NRC-recensie van Tanya Heymans' debuut "Hemelsleutels" (over de hulpeloze loyaliteit van een dochter jegens haar vader) gaf Ewoud Kieft blijk van psychologisch inzicht.
Bij zijn recensie van "Spotvogel" blijft het inzicht haperen als Kieft na op te merken: "Meer dan de helft van de roman gaat over de schrijver zelf, hoe die uitgeblust en depressief wordt opgelapt door zijn moeder", schrijft: "De oorzaak van de lusteloosheid van de schrijver is ondertussen in het ongewisse gebleven. "
Dat Ewoud Kieft bij "Spotvogel" wel heeft geprobeerd enig zicht te krijgen op de drijfveren van Hafid Bouazza, blijkt als hij zijn recensie besluit met: "Ook na de pogingen om in de laatste hoofdstukken van de roman de verbeelding weer te laten spreken, gaat Spotvogel nog steeds over de machteloosheid van de auteur"'.
(In "Trauma en Herstel", een studie over hoe traumatische stress de persoonlijkheidsontwikkeling kan ondermijnen, schrijft Judith Herman: "De kernervaringen van een psychisch trauma zijn onmacht en isolement. Het herstel van de overlevende berust er derhalve op dat hij weer macht krijgt en zich weer verbonden voelt met anderen... )




#1307-03-2009 / 19:15:26
Fadin
 hosseyn, je hebt gelijk.

op 05 05 2008 schreef Hafid:

De fabriek stond (staat?) in Arkel (Zuid-Holland), vier kilometer van Gorinschem af.

op 05 05 2008 schreef Hafid:

Gorinchem.
#1407-03-2009 / 19:55:29
Loor
 Joost Niemöller schreef deze week een verfrissend anti-hosanna stuk over Hafid (en Loor):

http://www.joostniemoller.com/2009/03/warm/

#1508-03-2009 / 17:02:09
Theo Ichtus
 @ link bij #9 en #10 (Fadin)

Toch is het voor luie travestieten wel een uitkomst: niet scheren, geen make up, geen sjaaltje om de adamsappel te verbergen - gewoon in de niquaab kruipen en klaar...

Ik ben er trouwens nog niet uit wat ik van Haffid Bouazza vind. Ademloos in een ruk uitlezen doe ik het in elk geval niet en daarnaast heb ik ook regelmatig de neiging om woorden op te zoeken ("Hè? Is dat wel een echt Nederlands woord? ")

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek...

Een blinde taxichauffeur die je de oren van je kop kletst en toch als "de zwijgzame" door het leven gaat vind ik WEL een mooie vondst.

Bovendien bedenken de schrijvers en de dichters desgewenst de woorden die ze nodig menen te hebben, terwijl de taalkundigen die woorden naderhand weer op systeemkaartjes mogen invullen...
#1608-03-2009 / 22:55:33
Geert Geel
 Toch vraag ik mij wel eens af of je tegenwoordig niet meer gewoon kunt schrijven:

Goed boek! Aanrader!

Ik lees toch beslist veel, maar heb nog nooit geschaakt met personages.
#1709-03-2009 / 15:47:56
Fadin
 Gelezen bij deBuren:

hassnae
09/03/2009
Misschien is het een idee voor de moderator om trollen als Napoleon te weren. Lagonda en zijn vrienden als Napoleon die het hele net afstruinen maken elke discussie onmogelijk.

http://www.deburen.eu/?language=nl&p=opinie&id=133




#1809-03-2009 / 17:02:34
Lagonda
 Ach ja. Schattig toch? Peter maakt er werk van om overal waar het maar kan neer te zetten dat ik rechts-extremistisch ben, in de hoop dat deze wetenschap in Google terecht komt. Dat is zo'n beetje nog zijn enige wapen. Best wel treurig, dat je daar steeds aan moet denken. Zou-ie dat ook doen bij de Albert Heijn? Op het bord met de zoekertjes? Dat-ie na het inpakken van de boodschappen nog even snel een briefje schrijft waarop staat dat ik rechts-extremistisch ben?

Ook leuk dat-ie blijft volhouden dat zijn gesokpop een "genante roddel" is. Genant voor hem, ja, en beslist geen roddel. Ik speel met de gedachte om de bewuste logfile eens aan mijn eerdere artikel toe te voegen --- kan iedereen het zelf nakijken.

Discussie een beetje gelezen. Interessant. De zelfverkozen duisternis waarin men intellectuele beschutting heeft gezocht, is werkelijk verbluffend.
#1909-03-2009 / 21:51:10
gratia
 Het heeft weinig van een discussie, daar bij die buren. Het verbaast me dat Hassnae daar zo openlijk oproept om Napoleon te weren Hassane reageert en niet inhoudelijk reageert op ingebrachte punten. Dit schrijvende verbaast het me eigenlijk ook weer niet, ze laat zich gigantisch in de kaart kijken hetzelfde soort van taferelen heeft zich namelijk vorig jaar op FN voltrokken, alleen was het Peter die rijkelijk ip-bans verstrekte aan onwelgevallige meningen (of was dat onder invloed van Hassnae). En een moddergooiende Peter die wederom als een soort van beschermheer optreedt voor Hassnae. Ach ik zou me er niet te veel van aantrekken, het is allemaal meer van hetzelfde, het is is zoals zo mooi hierboven staat "when the dogma enters the brain, all intellectual activity caeses."
het Dogma voor Peter < = > Hassnae.
Op Laurence weblog begin dit jaar probeerde Peter B. op zeker moment te bepalen wat wel of niet kon, Peter lijkt het spoor goed bijster te zijn alsof hij wil/kan bepalen wat wel en niet gepubliceerd mag worden.

Misschien is het publiceren van die loggegevens juist wel goed, want Peter blijft het ontkennen/bagatelliseren. Aan de andere kant is het weer aandacht voor zijn persoon en zijn weblog. Ik zou het gewoon naast me neerleggen en de persoonlijke rancune naast me neer proberen te leggen. Anders krijg je weer een herhaling van de taferelen van vorig jaar.

#2009-03-2009 / 22:15:09
gratia
 Ik snap het niet helemaal Lagonda er ging iets mis bij het versturen, je mag (19) verwijderen.

Het heeft weinig van een discussie, daar bij die buren. Het verbaast me dat Hassnae daar zo openlijk oproept om Napoleon te weren Hassnae reageert niet inhoudelijk op ingebrachte punten. Dit schrijvende verbaast het me eigenlijk ook weer niet, ze laat zich gigantisch in de kaart kijken hetzelfde soort van taferelen heeft zich namelijk vorig jaar op FN voltrokken, alleen was het Peter die rijkelijk ip-bans verstrekte aan onwelgevallige meningen (of was dat onder invloed van Hassnae). En een moddergooiende Peter die wederom als een soort van beschermheer optreedt voor Hassnae. Ach ik zou me er niet te veel van aantrekken, het is allemaal meer van hetzelfde, het is is zoals zo mooi hierboven staat "when the dogma enters the brain, all intellectual activity caeses."
het Dogma voor Peter < = > Hassnae.
Op Laurence weblog begin dit jaar probeerde Peter B. op zeker moment te bepalen wat wel of niet kon, Peter lijkt het spoor goed bijster te zijn alsof hij wil/kan bepalen wat wel en niet gepubliceerd mag worden.

Misschien is het publiceren van die loggegevens juist wel goed, want Peter blijft het ontkennen/bagatelliseren. Aan de andere kant is het weer aandacht voor zijn persoon en zijn weblog. Ik zou het gewoon naast me neerleggen en de persoonlijke rancune naast me neer proberen te leggen. Anders krijg je weer een herhaling van de taferelen van vorig jaar.
#2109-03-2009 / 23:48:43
Geert Geel
 Lagonda, beschuldigd worden door alweer een psychotische pedofeet is niets om je druk om te maken. Breedveld is iemand die verhaaltjes publiceert waarin kleine meisjes aan de piemel zuigen van hun vader. Need I say more?

Breedveld behoort tot het afval van onze maatschappij. En hij weet het. En niet alleen hij weet het, maar wij weten het ook. En iedereen die zijn site bezoekt, die weet het. Eerlijk gezegd weten wij het allemaal. En Peter weet dat wij het weten.

En dan dat pathetische gedoe met zijn Hassnae. Meer extreem-rechts dan deze islamiste, zul je ze niet snel vinden. Een met koranteksten strooiende moslima. Hoeveel meer conservatief wil je ze hebben? Peter radicaliseert. En dat alles omdat zijn continue naar bevrediging smekende piemeltje nog niet eens zo lang geleden bezit heeft genomen van z’n met zichzelf worstelende bovenkamer. Dat had de veel slimmere Hassnae goed gezien. En dat is toch wel zo zielig....
#2210-03-2009 / 00:00:23
Lagonda
 Ik ben niet rancuneus jegens Peter --- nooit geweest ook. Ik sta mijzelf nooit toe om wraakgevoelens te koesteren; daar wordt je namelijk naar, en bitter en ongelukkig van. Ik heb Folie a Deux dus niet gepubliceerd om hem 'terug te pakken', ook al snap ik dat dit artikel heel makkelijk zo kan worden uitgelegd. Ik heb dat artikel gepubliceerd om iets duidelijk te maken, en, om het eens heel hooghartig te zeggen: iemand te corrigeren door hem een draai om de oren te geven. Ik straf mijn kinderen ook niet uit rancune.

Ik vond dat hij fout bezig was --- niet omdat hij een wereldbeeld omarmde dat het mijne niet is, maar door dit wereldbeeld vervolgens met louter oneigenlijke methodes te verdedigen, namelijk door bewust doof te blijven voor kritiek, op de man te spelen, de wetten van de logica en de retorica met de voeten te treden, en uiteindelijk het eigen publiek te bedonderen. En te oordelen naar hoe hij het nu waagt tekeer te gaan tegen Hans Jansen, is de dokter nog steeds niet langsgeweest.
#2310-03-2009 / 00:16:20
gratia
 "Ik straf mijn kinderen ook niet uit rancune"
Bij kinderen mits goed gebracht is de kans van slagen aanwezig.

@Geert
Ik vind dat je wel erg ver gaat met wat je schrijft, riekt wel erg naar rancune, kun je dat hard maken van die Pedofeet?

Back on topic
Morgenavond is Hafid Bouazza in Pauw & Witteman, ik ben benieuwd !



#2410-03-2009 / 02:17:25
Theo Ichtus
 @ Geert Geel,

Wanneer je pedofilie met incest weet te combineren bij het beledigen van iemand die je als tegenstander beschouwt zit het er toch een beetje in dat je de spijker mist wegens het hanteren van een veel te grote hamer. Ik heb er niks op tegen om mensen compleet over de zeik te helpen middels een reactie maar de botte bijl staat me wat tegen.
#2510-03-2009 / 02:37:04
Fadin
 Theo, er is echt niets uitzonderlijks aan een combinatie van pedofilie en incest.
Je zult de vaders de kost moeten geven die zich aan hun dochtertje vergrijpen.
#2610-03-2009 / 02:46:56
Fadin
  gratia
`Bij kinderen mits goedgebracht is de kans van slagen aanwezig.`

Hoe bedoellu. vraagteken. toetsenbordprobleem.
#2710-03-2009 / 07:52:27
gratia
 Beste Fadin,

't zal het tijdstip wel zijn geweest, ik schreef:
"Bij kinderen mits goedgebracht is de kans van slagen aanwezig." ontbeerde een komma. en een spatie tussen goed en gebracht.

anders geschreven..

Bij een sanctie (straf), die je oplegd aan een kind, wegens slecht gedrag, is er een gerede kans op verbetering. In het gevalluhtjuh van PB acht ik dat niet plausibel. Want zoals Lagonda het schreef, stelde hij het gedrag van PB gelijk aan dat van een kind.
Verder deel ik de mening van Lagonda, dat het gevoel van rancune (wel menselijk en begrijpelijk) geen goede state of mind is, je beschadigd jezelf.
#2810-03-2009 / 09:57:43
Geert Geel
 "Tegenover ons zit een schuw meisje, het gezicht verstopt in een hoge col. Zenuwachtig speelt ze met het blikje cola."

(....)

‘De eerste twee dagen hadden we niets. Mijn keel was helemaal… ik kon niet meer slikken, en mijn lippen waren keihard. Ik had heel veel dorst… ik hoefde ook niet meer te plassen, dat deed pijn…’

En toen…

‘Uit pappa zijn piemel kwam vocht, dat gaf hij mij…’

Híj heeft dus je leven gered?

‘Na een tijdje kon hij me geen vocht meer geven, want hij was helemaal verzwakt… Toen heb ik zelf het vocht gehaald.’

Met je hand?

‘Nee, met mijn mond. Ik had zo’n dorst en was bang dat er wat in het zand zou vallen…’

Met je mond?

‘Ja…’

Melanie, ik vind het heel dapper dat je dit vertelt… Je kunt trots zijn op jezelf, meid! Kun je nog vertellen hoe vaak je van het vocht hebt gedronken?

‘Het lukte niet altijd… De eerste dagen dronk ik drie of vier keer. Maar daarna ging het niet meer… en toen ging pappa dood…'"


http://www.peterbreedveld.com/archives/00001711.ht...


Als je dit werkje van Dautzenberg beoordeelt binnen de context van het pathologisch naaktlopende FN, dan heb ik het wel gehad met het op Martijn-kost masturberende ventje. Kom op zeg! Ik kan om heel veel lachen, maar de dag dat Hitler een Jodenmop vertelt, pomp ik hem recht op z'n neus. En dit stukje tussen al die ziekelijke naakplaatjes – ook van kinderen – krijgt ineens een wel heel gore lading. Breedveld is gewoon een viespeuk. Niet iemand om te vragen op je kinderen te passen.....
#2910-03-2009 / 10:30:41
gratia
 @Geert

Ik had het ook gelezen, een smakeloos (niet letterlijk) verhaal uit een zieke mind met rare fantasiën, het feit dat het geplaatst is door PB, zegt mij ets over de mind van PB , maar is voor mij geen bewijs van zijn vermeende pedofolie. Ik zie het meer in het licht van alle middelen zijn gerechtvaardigd voor PB, dit om zoveel mogelijk lezers trekken, negatieve aandacht is namelijk ook aandacht, net als zijn platte retoriek.

Maar ik deel je mening ik zou hem niet op mijn kinderen laten passen, overigens zijn pedofielen vaak mensen waar je het helemaal niet van verwacht. Gadverdarrie
#3010-03-2009 / 16:37:44
Fadin
 @28 Geert Geel
Te walgelijk voor woorden dat zieke stuk op FN.
Doet me denken aan het stuk scum dat ik gisteren op TV zag , die loverboy, Zwitser Sgarbi die in Duitsland tot zes jaar cel werd veroordeeld wegens afpersing en bedrog van een aantal schatrijke vrouwen.
Ook in dat geval bestaat de essentie van de traumautische ervaring in de schending van het door het slachtoffer opgebouwde vertrouwen.
Jennifer Freyd spreekt in deze gevallen van "The Betrayal Trauma".

http://dynamic.uoregon.edu/~jjf/defineBT.html

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/11/0309_1600_gigolo_bedreiging_6_jaar_cel.xml


http://dynamic.uoregon.edu/~jjf/defineBT.html



#3110-03-2009 / 18:10:38
Marie-José
 @ Fadin, ik zag die Sgarbi inderdaad gisteren uit een ooghoek, en ging pas rechtop zitten toen ik hoorde dat de "minnaar" zijn dames geld afperste.
Vraag één, wat zagen die vrouwen in dat miezerige leptosoompje ?
En vraag twee, hoe gedepriveerd waren ze wel niet om alle alarmsignalen te onderdrukken bij 'videoopnames' van het minnespel ?
Hij had een fijne neus voor kwetsbaarheid, en alleen al voor dat misbruik van intimiteit verdient hij zes jaar in de bak.
Gun hem een bonk van een celgenoot die net zo 'rücksichtloos' is.
#3210-03-2009 / 20:00:34
Theo Ichtus
 Bubba?
(Sorry, kon geen weerstand bieden...)
#3310-03-2009 / 20:06:45
Marie-José
 @ Theo, Bubba, indeed.
Een grijnzende , tandeloze primitieveling die zo fraai in Amerikaanse misdaadseries de onderwereld bevolkt.
Maar dit fatje heeft de mazzel in een beschaafde cel zijn zonden te kunnen overdenken.
Jammer, jammer !
#3410-03-2009 / 20:15:00
Elke
 Hai iedereen, en hai lieve Lagonda!

Ik wist van het bestaan van deze niet, loop er per ongeluk tegenaan.
Wat lees ik nou?
Jij ook al in ongenâ gevallen bij Peter?
Wegens extreemrechtsheid nog wel, broehahahaha!

Die jongen maakt het zichzelf zo moeilijk.
Net een tekkel die uit misplaatst triomfalisme en groterwillenzijnzucht, uiteindelijk ook naar de enkels van de allerlaatste welwillende aaier bijt.
Ik heb er al meer dan een jaar niet meer gekeken, heb geen idee wat er allemaal speelt of niet speelt, maar als ik dit zo lees wordt ik niet blij.

Fijn blog, Lagonda, en wat schrijf je nog steeds prachtig.
Je Oboemastuk op HVV vond ik klasbakkenkwaliteit.
En dat boek van Hafid gaat op de aanschaflijst want het klinkt délicieux.

Heb je die boerenkoolkroketjes en zuurkoolkroketjes nou al eens geprobeerd?
En hoe zit het met die Molotovcocktailparty, met Pomerol en Lagavulin, die kunnen we toch ook zónder onze Smaldenkramige Breedveldman wel doen?


Groet, kus,

Elke



#3510-03-2009 / 20:25:41
Fadin
 Marie-José, maak je geen zorgen, de rat komt vast en zeker aan de beurt.
Zag een dag of twee geleden bij BNN een gesprek met een paar tbs-ers. Eentje vertelde dat zelfs in de Nederlandse bajes verkrachting van dit soort types in de douche-ruimte heel gewoon is. Een gevangene op de uitkijk en een paar andere slaan hun slag...
#3611-03-2009 / 23:08:25
jelle
 Hai Elke,
laat ik je dan maar als eerste een "long-time-no-see welcome back in the theater" geven.
In dit, volgens de rap degenererende Peter Breedveld(God is not dead, He just smells funny), door "extreem-rechtse" reacranten bevuilde weblog.
groet,
jelle





#3711-03-2009 / 23:43:27
Lagonda
 Haa, die Elke! Long time no see inderdaad! Wat een verrassing --- ik ben d'r stil van, eigenlijk. Leuk je hier te treffen, en ook wel grappig om te vernemen dat je je echt een hele tijd afzijdig hebt weten te houden van 't hele gebeuren hier. Er is, nou ja, een boel gebeurd, zal ik maar zeggen.

For starters, raad ik deze discussie aan:

http://www.peterbreedveld.com/archives/00001447.ht...

En dan deze:

http://lagonda.blogspot.com/2008/08/folie-deux.html

En toen waren de rapen wel gaar, hahaha!

Maar rapen, da's niks. Lagavullin is beter --- Pomerol is nog beter. En de zuurkoolkroketjes zijn thuis al een paar keer langsgekomen. Boerenkoolkroketjes nog niet geprobeerd.

Maar leuk om een bij te kletsen onder het genot van. Tell me when ... Ik heb het nog extreem druk tot eind Maart --- daarna een oase van tijd.
#3813-03-2009 / 14:57:22
Theo Ichtus
 Hoewel ik graag alle oude koeien in de sloot laat en van nature niet haatdragend ben heb ik, wanneer ik in m'n naiviteit geloof dat de diverse bans van eenieder inderdaad zoals gemeld opgeheven zijn, toch zwaar de pest in wanneer dat niet waar blijkt en ik helemaal voor niks een uurtje heb zitten typen.

Maar gelukkig is mijn vrijheid van meningsuiting niet aangetast want het internet is groot en er is ruim voldoende bandbreedte !

Da's toch ook heel mooi.

Dit stond er van mijn hand op die site waar men tegenwoordig het knoeiwerk van Professor Jansen verbetert:
----------
Een waarheid als een Koe?

Mij komt het toch voor dat vanaf Soera 2:40 waar het voor het eerst over de “kinderen Israëls” gaat er in het hele verdere verhaal getracht wordt diezelfde kinderen Israëls (waar wellicht de joden mee bedoeld worden) te bekeren tot de Islam.

Wanneer dan in Soera 2:65 voor het eerst over apen gesproken wordt – weggejaagd of veracht, daar wil ik afwezen – is dat in de context van het zich niet houden aan een religieus voorschrift, waarna er een hele reeks van nieuwe religieuze voorschriften volgt die toch voornamelijk voort lijken te komen uit een soort “Nieuw en lentefris – JHW in een feestverpakking heet voortaan Allah”

De retorische truc die vervolgens toegepast wordt is verwijtend spreken over eerdere dansen rond het gouden kalf en het nu weer niet accepteren dat het splinternieuwe prachtboek dat Mohammed meegebracht heeft alle eerdere edities overbodig maakt.

Verderop in het verhaal en in allerlei hedendaagse hermeneutische uiteenzettingen gaat het dan ook nogal vaak over “abrogatie” want het is natuurlijk volstrekt duidelijk dat je als geleerde jood of belezen christen niet direct voor waar zult aannemen wat die arabische koopman daar met de tong tussen de tanden in de vrije tijd allemaal heeft neergepend...

Nu geloof ik Bill Gates ook altijd op zijn woord wanneer hij zegt dat ik met Windows Vista echt beter af ben dan met XP wat dus weer beter was dan 98 wat duidelijk stabieler was dan 95 wat op zichzelf al weer een hele verademing was na Windows 3.1

Het klinkt dus zeker wel als een leuke vondst die op het internet de nodige reuring op kan leveren:

“Deze verzen stellen niet dat Joden apen zijn, maar gaan over een zekere gebeurtenis in de geschiedenis waarbij één bepaalde groep Joden ongehoorzaam was en God voor de gek dacht te houden door toch tijdens de Sabbat te werken. Voor straf werden ze vervloekt en veranderd in apen. Dat is significant anders dan beweren dat Joden apen zijn.”


Maar zoals ik het lees staat er “in de context” toch echt dat wie zijn computer behoefte blijvend denkt te vervullen met een 486 en Windows 3.1 - of God verhoede het “een Apple”- dat die zich bij de afdeling apen en varkens mag vervoegen wanneer de jongste dag aanbreekt.

Maar goed, hoe stond het er ook nog maar weer?

“Het blijft riskant om fragmenten uit de verzen te halen, omdat de context zeer belangrijk is; niet alleen de tekstuele, maar zeker ook de historische en tijdgebonden achtergrond.”


En andere kenners van oude teksten en problemen met vertalingen zijn ook allemaal gewoon te vinden op het internet:

The international community – and even Israelis – did not want to listen to what Arafat was saying in Arabic. They only cared what he said in English. They said that what he said in English was good.
I said "Excuse me, folks, but in Arabic Arafat is telling people to kill you." But they did not want to listen to the incitement. They underestimated it. They said "you Arabs are all corrupt and don't know anything about democracy so you deserve a dictatorship."
This incitement drove people into the open arms of Hamas. Arafat was telling people how evil the Jews are, and people then said "Hamas is right, Jews are the sons of monkeys and pigs. Why should we make peace with them?"

-------------------------------

Zou het een haatdragend type zijn, die Breedveld?
#3913-03-2009 / 17:29:13
jelle
 Ja, Theo, daar had je het liefdespaartje aardig tuk!
Ik heb 't nog even kunnen lezen bij Breedveld, voordat het down the drain ging.
Je zal maar zo'n zussie hebben als Hassnae.
Over Al Qaradawi willen de Islamistjes Hass en Peter ook niets dan goeds horen.
Ene barry schijnt zo vreeslijk te zuigen dat ie door Breedveld gedreigd is met 'n ban.
Want Qaradawi is liev!
http://tinyurl.com/bocmhs
(dank voor dat linkje @loor's)
;-)
#4014-03-2009 / 11:49:48
sabaroth
 Ik begin het een beetje op te geven, staat er nou DUIDELIJK en niet voor meerdere uitleg vatbaar in de koran dat joden, christenen en ongelovigen en voor mijn part ook homos, minderwaardig zijn en de kop mogen worden afgehakt, altijd en eeuwig en overal, ja of nee, en zo ja waar?
#4114-03-2009 / 17:46:47
Theo Ichtus
 Nee hoor, maak je geen zorgen sabaroth, het hele boek (gelezen in de tekstuele context, tegen de historische en tijdgebonden achtergrond) is een en al liefde en vergevingsgezindheid voor joden, christenen, ongelovigen, afvalligen en homo's.

Maar lui die als hobby ondeugend ondergoed hebben, dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn...
#4214-03-2009 / 22:24:23
Geert Geel
 Sabaroth, Hassnae heeft ongelijk, Peter (vzmh) raaskalt.

Wat Hassnae en Peter (vzmh) maar niet kunnen en/of willen begrijpen, is dat als de koran en de Hadith letterlijk gelezen dienen te worden - een onbetwistbaar feit - je ook de 6de eeuw dient te consumeren.

Alles wat er in die boeken staat, moet je zien binnen de context van de gebeurtenissen toen.

Staat er in de koran dat Joden en christenen vermoord moeten worden, en Mohammed vermoordde zo ongeveer alles en iedereen die zich niet tot islam wilde bekeren, dan weet je hoe zo'n vers verstaan moet worden.

En wie dat tot zich door laat dringen, kan niet anders dan constateren dat Hassnae een typisch gehersenspoeld sektekind is, Breedveld geen idee heeft waar hij over praat, en Hans Jansen volkomen gelijk heeft.

Koran en Hadith vormen de onvervreemdbare basis van islam. Koran en Hadith leveren zowel het letterlijke woord van god, als de context waarbinnen die woorden gelezen dienen te worden. Wie anders beweert, is een leugenaar, of weet niks van islam.

En vanuit die gedachte kun je niet anders dan concluderen dat islam een uiterst agressieve en veroverende godsdienst is. Dat islam intolerantie oplegt jegens niet-moslims, de 'gelovigen' dwingt tot segregatie en als (doods)vijand van onze westerse cultuur moet worden beschouwd.

En dus heeft Wilders helemaal gelijk.

Pas op iedereen. Laat je niets wijsmaken door de soldaten van de maangod allah. Zoals ik al vaker heb gezegd: een geloof wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door de geloofsbelijdenis. Al het andere is lulkoek. Dus neem een kijkje in de geschiedenis, maak een reisje naar Iran, en zie dat Hassnae's woorden helemaal niets voorstellen. Het is een vat vol gevaarlijke leugens, halve waarheden en schokkende onkunde.

En daarmee is Hassnae schaakmat gezet. Zou zij namelijk anders beweren, dan zegt ze in feite dat Mohammed niet deugt. Maar dat kan niet, want het leven van de *kuch* profeet dient als voorbeeld voor alle moslims. Wie daaraan twijfelt, is geen moslim. En Hassnae is een moslim. Een hele echte. Laat je niets wijsmaken.
#4315-03-2009 / 00:09:30
jelle
 @sabaroth
Of er volgens Hassnae welles of nietes ingehakt mag worden op de Joden, ongelovigen etc. is eigenlijk niet meer relevant.
Al Qaradawi, bekend van Marcouch, Tariq Ramadan en Cohen, ziet zichzelf graag, al is 't in 'n invalide-karretje, Joodjes afschieten.
Volgens hem had Hitler gelijk(alleen de methode van Hitler had niet helemaal zijn instemming, gewoon afknallen is leuker).
En Hassnae heeft gewoon "ergens" liefdevolle uitspraakjes van Qaradawi liggen:
"Hoe kan het dan zijn dat ik teksten heb van Qaradawi waarin hij met respect praat over Joden, hen bloedverwanten noemt, waarin hij terroristische aanslagen fel veroordeelt en waarin hij mensen oproept discussies en confrontaties met inhoud en de pen aan te gaan en niet met het zwaard?"
Nogmaals:
http://tinyurl.com/bocmhs
De liefdevolle Al Qaradawi.
Droom maar lekker verder, samen met Hass.
#4415-03-2009 / 00:42:38
gratia
 Luister naar Edith uit All in the .. uit de oude doos...
"Probably"
http://www.youtube.com/watch?v=qofG9SQBoaQ
#4517-03-2009 / 15:54:29
sabaroth
 Kortom, het antwoord is NEE, dat staat er niet duidelijk MAAR je kunt uit van alles afleiden dat de Islam wel degelijk een intolerante ellende is. Weet ik, ben ik al jaren heilig van overtuigd maar daar ging het me nu even niet om.
Ik dank iedereen voor zijn reacties.

#4618-03-2009 / 15:27:34
daniel565
 Eh, maar het is toch heel eenvoudig.

Iedere overtuiging die gebaseerd is op een absolute waarheid is per definitie intolerant. Want iedere andere interpretatie of versie is dan op z'n minst kwetsend en heeft geen recht om te bestaan.

Neem maar bijvoorbeeld een overtuiging die wij met z'n alle delen -neem ik aan- namelijk dat de Holocaust heeft plaats gevonden. Als iemand die overtuiging niet deelt, kun je ook van ons geen tolerantie verwachten. Natuurlijk, er worden geen mensen hiervoor omgebracht, maar het is wel strafbaar. Zo werkt dat met absolute waarheden; als je overtuigd bent dat iets echt helemaal waar is tolereer je niet zomaar een andere visie.

'Ok', kun je dan zeggen. 'Maar we zijn wel bereid om compromissen te sluiten mbt de vrijheid van meningsuiting en vrouwenrechten'.

Mijn antwoord is dan dat het feit dat men bereid is daar delen van op te geven het bewijs is dat dit soort zaken niet langer gezien worden als onaantastbare verworvenheden. Dus geen absolute waarheden.

Daar de Islam het product van mensen is en bovendien menselijke aanhangers heeft, is de absolute waarheid die de Islam uitdraagt zo intolerant en onmenselijk als mensen kunnen zijn.
#4718-03-2009 / 20:48:58
gratia
 Mooi verwoord Daniel !


Zoveel mensen, zoveel waarheden

Een daad is niet altijd misdaad

Schelden is niet fijn en soms doet het pijn

totdat je je realiseert dat het de onmacht is

de pijn van een beledigde bruut

een woord is geen moord

toch wordt het woord vermoord.

Spottende prenten verboden door regenten

Intifada BOMmel dingen door vermeende socialisten

Het klimaat dat wordt gevoed door enkele terror en extremisten

De tolerantie verweert de angst reGeert

De woord- en beelden -stroom geleid door kijk en oplagecijfers

rigide economen in plaats van kritische schrijvers.

Het volk bespelen met brood en spelen

totdat ook dat gaat vervelen.

Maar niets van dit al, wat mij deert

Gedachtes zijn van mij en niemand die mij deze kan afnemen

een ieder kan zelf kiezen wat hij of zij daarvan tot zich wil nemen.

I AM FREE!


#4820-03-2009 / 10:09:02
sabaroth
 @ Daniel: Inderdaad mooi verwoord, helemaal mee eens op dit na:
'Ok', kun je dan zeggen. 'Maar we zijn wel bereid om compromissen te sluiten mbt de vrijheid van meningsuiting en vrouwenrechten'
Geen enkel compromis wat mij betreft, die dingen staan als een huis en moeten met alle mogelijke macht in stand worden gehouden.
#4916-06-2009 / 13:18:28
Karel Banaan
 Ach, die breedveld, is wel een grappige clown. Beetje zielig ook.

Moet zijn liefde uit zijn surrogaatfamilie halen, zijn sekte.

Treurig. Wat zouden zijn kinderen ervan denken? hmmm..

Als ik zijn moeder was, had ik hem verstoten

Nu kan breedveld nog maar een ding: zijn liegende moslimhoer verdedigen, tot het einde.

dat is namelijk zijn enige bron van liefde en aandacht, naast zijn (op de vingers van een hand te tellen) paladijnen op zijn webstekkie.

Treurig treurig treurig.

En Hassnae maar beweren, dat er geen oproepen tot geweld in de koran staan. Zo grappig. Zo blatant onwaar. En dan peter die iedereen die het niet geloofd uitscheld en bedreigt. terwijl hij zichzelf als een blotekontaap op de borst klopt: Ikke wel SUPERIEUR!

het zou grappig zijn, als het niet zo treurig was...

Staat er in soera 4:34 dat vrouwen inferieur zijn? en dat je ze moet slaan, tot ze gehoorzamen? is oproepen tot 'slaan' oproepen tot 'geweld'? en is dat TOEGESTAAN in nederland? nee?

waarom moslims dan wel?
#5016-06-2009 / 13:24:59
Karel Banaan
 "Men have authority over women because God has made the one superior to the other, and because they spend their wealth to maintain them. Good women are obedient. They guard their unseen parts because God has guarded them. As for those from whom you fear disobedience, admonish them and send them to beds apart and beat them. Then if they obey you, take no further action against them. Surely God is high, supreme."

Hassnae's reactie: in de koran staan geen oproepen tot geweld????????????

HOE BLIND kan een mens zijn? of moet ik zeggen: hoe LEUGENACHTIG?

 




REACTIES
jantje: pompompom
David : #84 Wie neemt Likoed Nederland nou serieus. Kritiek op Isr...
Lagonda: Nou, er zijn genoeg grappige mensen hoor. Even denken ... Do...
Grapjas: Als ik jullie mooie uiteenzettingen allemaal lees vraag ik m...
Likoed Nederland: Wie neemt Anja Meulenbelt nog serieus? Als je haar mening...
Henk: Van iemand uit Borneo (van Batakse afkomst) eens gehoord, da...
rinus: de marrokaantjes willen niet praten met de burgemeester ,laa...
carmo da rosa: Hartman, Ja, maar het blijft in ieder geval mooi en sexy...
R. Hartman: @carmo Dank, maar Frans, dus... voor mij niet te volgen, he...
carmo da rosa: Heren, Er is ook een Franse Pat Condell, of beter, een Fran...
carmo da rosa: Hartman, bedankt voor de link. Die Farage is een uitstekende...
R. Hartman: Hmm; links lijken niet helemaal goed te gaan hier, of ik ben...
R. Hartman: @carmo - 4 De Britten hebben ook nog Nigel Farage; ex-MEP, ...
Lyrebird: Steyn is geweldig. Hij schrijft beter dan dat hij spreekt, m...
Sabian: "Voorspelling 2010: dodelijke schietpartij tussen Antilliane...
anoniem: Niet alleen Indo\'s maar ook negers worden gediscrimineerd e...
TWEETS
@123marnie Jajaja ... daar gaan ze helemaal hard op!
@LagondaBlogger Tja. En nog een goeie nieuwe: neo-fascisme. Helemaal te gek!
@123marnie Ja, maar dat is toch soft-porno vergeleken bij hardcore fascisme.
@LagondaBlogger LOLOL. #Sokpopped
@LagondaBlogger Racisme natuurlijk. Definitie is al voldoende uitgebreid
Wat fijn toch dat het woord 'fascisme'is uitgevonden! Waar zouden de #moralfags anders in hemelsnaam op moeten rukken?
Meer Getwitter? Klik dan!
BLOGROLL
Loor Schrijft?
Theo van Gogh
Michiel Mans
Max Pam
Filantroop
Contradicere
Joost Niemöller
Het Vrije Volk
Stan de Jong
Willem de Zwijger
The Real Showstopper
Stoethaspel
Gregorius Nekschot